Saturday 12 May 2012

Menjadi Budaya.


Awalnya kita "kita cuma berkawan" , tapi kemudian "ayuh kita berpacaran" .


++++++++++++++++++++++++++++

Apa yang menjadi budaya sekarang ? Haaa .. tu diaa .. Budaya Berpasangan . Budaya ni memang berlaku dalam kalangan remaja sekarang . Saya tidak menafikan perasaan cinta , kasih dan sayang itu adalah fitrah . Tetapi , jika tidak dijaga dengan baik boleh jadi fitnah . Memang seawal remaja diri terasa ingin dicintai dan saling mencintai . Kita sebagai manusia yang lemah boleh kuatkan dengan wahyu Allah , kisah-kisah cinta nabi-nabi dan tokoh-tokoh Islam kita . Paling tidak pun kuatkan hati dan perasaan itu dengan motivasi-motivasi . Saya ada terbaca buku motivasi Ustaz Azhar Idrus , "Couple itu cara orang barat yang diikut oleh orang Islam yang jahil dengan menetapkan hukum-hukum Islam ."

Ni buku tu .

Jawapan yang digunakan oleh mereka yang ada pasangan a.k.a COUPLE , "Kitaorang couple cara Islam , tak de pun keluar dating , pegang-pegang tangan . Cuma SMS sahaja . Saling ingat-mengingati , kejut subuh pagi-pagi , saling memberi tazkirah antara satu sama lain , suruh dia pakai tudung , tutup aurat ." 


Allahuakbar ! Baik sungguh orang yang macam ni . Tetapi sayang ... Se"islamik" mana pun kita lakukan perkara-perkara di atas dalam tempoh couple , ingat ! Panahan syaitan itu sentiasa tertuju pada kita . Si durjana itu bijak untuk mengindahkan imaginasi kita . Si durjana itu pandai mengatur langkah . Kemudian , bermulalah adegan-adegan "salam rindu buatmu yang ku sayang kerana Allah ." Terbaik ! Pandai betul sucikan couple dengan Asma' Allah . 



Ayuhlah , sama-sama kita menjaga hati . Jauhi zina . Kadang-kadang ilmu yang kita pelajari itu susah betul nak masuk . Kejap masuk , kejap keluar . Kejap timbul , kejap tenggelam . Yela , kita menuntut ilmu tanpa berkat Ilahi . Kalau kita couple dan berjaya pun , belum tentu berkat itu ada . Kalau kita tidak couple dan tidak berjaya , itu Allah sedang menguji . Bukan bala ! Jika kalian menjadi guru kepada anak-anakku , ingatkan mereka supaya jaga hati . Ajar mereka mengejar cinta Allah , ajar mereka menyambar ilmu , ajar mereka bersabar terhadap desakan nafsu . Saya tidak mahu anak-anak saya dan generasi akan datang terikut budaya ini . Tak nak !


Jaga peribadi ya  ummi dan abi . Hurm ...


Baiklah , kata akhir ku . "Jika dua insan yang bergelar lelaki dan perempuan yang berjaya melangkah ke alam rumah tangga tetapi dimulai dengan couple yang terbina atas dasar maksiat , nescaya ia akan mengundang padah terhadap peribadi zuriat ." Jaga hati kita , jaga juga peribadi zuriat kita .

No comments:

Post a Comment